Wat is artrose?

Artrose begint met gewrichts- en kraakbeenslijtage, waarna een ontsteking ontstaat. Dit leidt tot pijn, zwellingen en stijfheid in het gewricht waar de artrose is ontstaan. Wat pijn doet, zijn de botten, die verbonden worden door het gewricht met artrose, die over elkaar schuren. Normaal zit daar dan het kraakbeen tussen, dat zorgt dat je soepel kunt bewegen en de botten elkaar niet raken. Kraakbeen is gevoelloos, maar als botten elkaar raken doet dat zeer.

Deze aandoening is de meest voorkomende vorm van reuma in Nederland. Naast stijfheid, pijn en zwellingen, zijn andere symptomen afgenomen stabiliteit, misvormingen bij gewrichten, rugpijn, gewrichten die op slot gaan zitten en extreme warmte rondom gewrichten. Die warmte ontstaat met de ontsteking. 

Hoe voorkom je artrose?

Gezond leven is belangrijk bij het voorkomen van ziektes en dus ook artrose. Maar hoe leef je precies gezond? Om artrose te voorkomen, is het raadzaam om je BMI onder de 25 te houden. Dit is wel een erg eenvoudige manier om te controleren of je gewicht gezond is. Een nuance op deze methode is het meten van vetpercentage. Hierbij is het belangrijk om goed te eten en voldoende te bewegen.

Voor een gezond dieet is een aantal vuistregels. Het voornamelijk eten van gevarieerd en onbewerkt voedsel zorgen er vaak al voor dat je van iedere voedingsstof voldoende binnenkrijgt. Verder is het belangrijk om minstens 200 gram groenten en 200 gram fruit per dag tot je te nemen. Ook de hoeveelheid voedsel is belangrijk. Als je vooral onbewerkt voedsel eet, zit je vaak gemakkelijk op de juiste verhouding van voedingsstoffen. Of je qua absolute calorieën goed zit, kun je bijhouden in een app. Het aantal calorieën dat je per dag nodig hebt, hangt af van je beweging, geslacht en leeftijd. Als je er teveel eet, kom je aan. 

Daarbij kun je de kans op artrose verkleinen door voldoende te bewegen. Dertig minuten bewegen per dag is dan het minimum. Meer is zeker aan te raden. 

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *